Skuteczna regeneracja DPF – czy to możliwe?

Jeszcze nie tak dawno, w sytuacji gdy filtr cząsteczek stałych naszego samochodu kompletnie zapełnił się popiołem i sadzą, mieliśmy do wyboru jedynie dwa skuteczne rozwiązania. Po pierwsze – bardzo kosztowna wymiana filtra, a po drugie – kompletne usunięcia filtra, co jest nielegalne. Obecnie jednak, istnieje możliwość ich skutecznego czyszczenia i regeneracji, co jest bardzo dobrą wiadomością dla właścicieli aut z silnikiem diesla!

Chociaż istnieje w prawdzie możliwość wykonania tego samemu, o wiele bezpieczniej będzie jeśli regeneracja DPF zostanie wykonana przez profesjonalną firmę. W Internecie odnajdziemy całe mnóstwo ofert takich usług, których cena wcale nie będzie zbyt wysoka, abyśmy mogli sobie na to pozwolić.

Sprawny filtr DPF – jakie jest jego działanie?

Ciekawostką jest to, że gdyby zamontowany w samochodzie filtr cząsteczek stałych miał doskonale pochłaniać zanieczyszczenia, a jednocześnie wystarczać na pełen okres eksploatacji auta, ten w ogóle nie mógłby zmieścić się pod samochodem! Istotne jest zatem to, aby filtr doświadczał regeneracji. Układ wydechowy pojazdu, posiada zwykle specjalne czujniki, które monitorują jego przepustowość. Jeżeli przed filtrem dojdzie do wzrostu ciśnienia, należy spodziewać się, że ten jest już dość mocno wypełniony sadzą. Wówczas, silnik zaczyna pracować w taki sposób, aby w filtr osiągnąć znacznie wyższą temperaturę, która umożliwi wypalenie nadmiaru sadzy.

W wypadku tej metody samoistnego wypalania DPF, spotkamy się z pewnymi ograniczeniami. Konieczne jest przede wszystkim to, aby jednostka pracowała przez pewien czas pod określonym obciążeniem i chociaż dynamiczna jazda na autostradzie może temu faktycznie sprzyjać, o tyle jazda po zakorkowanym mieście już niekoniecznie. Koniec końców, filtr zapycha się jeszcze bardziej, a olej silnikowy otrzymuje zbyt dużo paliwa, które nie zdążyło się wypalić, w czasie trwania regeneracji DPF.

Czyszczenie filtra DPF skuteczną metodą…

Obecnie, czyszczenie DPF odbywa się zwykle w warunkach warsztatowych, przy użyciu specjalnych urządzeń. Niestety, spotkamy się z sytuacjami, kiedy to regeneracja DPF będzie odbywa się za pomocą myjek ciśnieniowych oraz płynów do czyszczenia kominków. Niektóre firmy, wrzucają wymontowane filtry do ultradźwiękowych myjek z silnymi detergentami, a takie czyszczenie może trwać wyjątkowo długo – nawet dobę!

Profesjonalnym rozwiązaniem jest zatem wykorzystanie metody hydrodynamicznej. Jeśli jest to filtr z auta osobowego, sam proces będzie trwał około godziny, a wiąże się to z kosztem około 500 złotych. W wypadku filtrów cząsteczek stałych z aut dostawczych oraz autobusów, czyszczenie ich może trwać nieco dłużej, dlatego też i cena proporcjonalnie wzrośnie. Kiedy filtr nie posiadał wcześniej żadnych uszkodzeń, jego przepustowość po wykorzystaniu tej metody powróci to takich parametrów, jakie są spotykane w tych fabrycznie nowych.

Nowy filtr DPF generuje znacznie mniej problemów

Lata temu, producenci aut dopiero testowali pewne rozwiązania związane z filtrami i była to swojego rodzaju nauka na błędach, a ofiarami tego stanu rzeczy byliśmy my – użytkownicy tych aut. Spora część modeli, w ogóle nie nadawała się do jazdy w bardzo zagęszczonym miejskim ruchu, a filtry szybko się zapychały i działały prawidłowo tylko w tych pojazdach, które częściej pokonywały znacznie dłuższe trasy. Obecnie, można powiedzieć, że problem ten jest niemal rozwiązany. Filtry zaczyna się mocować znacznie bliżej silnika, co pozwala na szybsze uzyskanie odpowiednio wysokiej temperatury. Mimo tego, że faktycznie działają one znacznie lepiej, nie oznacza to jednak, że w ogóle się nie zużywają.